NHG accreditatie
Met veel trots kunnen wij mededelen dat Huisartspraktijk Koch per juli 2024 is geaccrediteerd volgens de zogenaamde NHG praktijk accreditatie!
Dit is het NHG-keurmerk voor huisartsenpraktijken die werken aan verbetering van de zorg.
Dit betekent dat wij ons continu inzetten voor het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg. Wij houden ons bezig met het implementeren van verbeteringen en het op peil houden van de kwaliteit van de zorg die wij u bieden.
Wat houdt dit keurmerk in?
Wij voldoen aan de richtlijnen zoals opgesteld door het NHG, ofwel het Nederlands Huisartsen Genootschap, de wetenschappelijke vereniging van huisartsen die zich bezig houdt met het opstellen van richtlijnen, protocollen en het vormgeven van de huisartsenzorg. Zij hebben een keurmerk ontwikkeld zodat huisartsenpraktijken in het hele land kunnen toetsen of zij voldoen aan de richtlijnen zoals opgesteld door deskundigen binnen het NHG, en systematisch werken aan verbetering. Voor het keurmerk wordt de praktijk getoetst op verschillende principes, zoals natuurlijk de zorg die wij u bieden, de samenwerking met andere zorginstellingen en organisaties, uw privacy, gegevensbeheer, hygiëne en de veiligheid binnen onze praktijk.
Hoe werkt het?
Om voor een keurmerk in aanmerking te komen, moet de praktijk een groot aantal stappen doorlopen. Allereerst wordt de praktijk helemaal doorgelicht. Er worden gegevens verzameld over de organisatie van de praktijk, de medische zorg in de praktijk en feedback van de patiënten. Een onafhankelijk adviseur verwerkt al deze gegevens in een rapport. De huisarts maakt vervolgens aan de hand van dit rapport een verbeteringsplan voor de praktijk. Een NHG accrediteur bezoekt daarna de praktijk om te beoordelen of de gegevens op een juiste wijze zijn verzameld, de plannen aan de gestelde eisen voldoen en of de praktijk met de uitvoering is begonnen. Voldoet de praktijk aan alle voorwaarden? Dan wordt het NHG keurmerk toegewezen. De accrediteur bezoekt met frequentie de praktijk opnieuw om te beoordelen of de praktijk zich houdt aan de gemaakte afspraken en in hoeverre ontwikkelingen in het verbeteringsplan zijn verwerkt, zodat het keurmerk verlengd kan worden.
Uw mening is van belang
Een gekeurde praktijk heeft naar haar patiënten geluisterd. Een belangrijk onderdeel om te komen tot een keurmerk is namelijk het in kaart brengen van het oordeel van de patiënten en deze vervolgens te koppelen aan concrete verbeteringsacties. Het NHG-keurmerk geeft niet de garantie dat er nooit meer klachten zijn, hoewel de praktijk daar natuurlijk wel naar streeft. Uw mening is en blijft dus belangrijk.
Contact?
Een geaccrediteerde huisartsenpraktijk heeft graag zicht op de klachten en ideeën van patiënten. Deze worden gebruikt om de praktijk te kunnen verbeteren. De medewerkers horen dus graag welke ideeën u heeft. Al uw opmerkingen zijn welkom. Of het nu gaat om de manier van werken, de vakbekwaamheid of iets totaal anders. Ons team neemt uw opmerkingen graag in ontvangst, zie hier hoe u contact met ons kunt opnemen.